• Nana Lange

Din morgen

”Alle mine morgener skal være poetiske. Det besluttede jeg mig for som helt ung og har holdt det. Jeg elsker tidligere morgener og nyder dem hver eneste dag året rundt. At sætte sig ud i solen eller gå ud i regnvejret i haven eller sidde på ankerspillet med en kop kaffe, hvis man ligger for svaj, eller lave to kopper og gøre rorgængeren selskab, hvis man er i søen… det er virkelig det dejlige liv. At lade dagen komme til sig, mens man spekulerer på eller taler om, hvad man skal bruge den til” - Troels Kløvedal i bogen "Alle mine morgener på jorden: Mit autodidakte liv"


Morgenen. Det er starten på en helt ny dag. Det er et farvel til gårsdagen og et hej til det, der må komme. Det er en nulstilling. For nogen er morgenen hellig. Det kan være den mest produktive tid på dagen, eller det kan være den tid, hvor du har mest ro og størst behov for tid til bare at være uden at gøre.


Der er skrevet meget om betydningen af vores morgen og vores morgenaktiviteter. Nogen mener, at hvis man ønsker at ændre sit liv, så må man starte med at ændre sin morgen. Nogen mener, at vi for at være succesfulde i denne verden må have en særlig morgenrutine, som skal starte kl. 5. Nogen mener, at en morgenrutine kan være med til at give systemet (krop og sind) den fornødne ro, inden arbejdsdagen starter. Og nogen mener, at det er smart at gøre de vigtigste ting om morgenen, så vi starter med at være produktive eller får en følelse af tilfredshed fra morgenstunden af.


For nogen betyder morgenen ro og nærvær, en stille stund måske og langsomhed. For andre starter dagen bedst med gang i den, et kæmpe spring ud af sengen og høj musik og puls. For nogen betyder morgenen intet – eller måske har de ikke tænkt nærmere over, hvad morgenen indeholder eller kan bruges til. For andre er morgentimerne afgørende for resten af dagen. For nogen varer morgenen ½ time. For andre varer den flere timer.


Ordet ”morgenrutine” kan lugte lidt af disciplin og perfektionisme – det kan blive et stressende element i vores hverdag, hvor vi kæmper for at leve op til lidt urealistiske forventninger. ”Morgenrutine” bliver denne her lidt særlige størrelse, som man skal kæmpe og være motiveret for og måske af og til tvinge sig igennem. Der hænger en tung sky af burde over dagens start. Morgenrutinen bliver af den grund ofte en lidt stor og uoverkommelig størrelse, som kræver så meget disciplin, at vi tynges af dårlig samvittighed eller er udmattede allerede inden, vi er i gang. Morgenen bliver endnu et område i en allerede resultatorienteret verden, hvor vi skal præstere og selvoptimere. Det kan blive en byrde frem for en nydelse.


Jeg er ikke modstander af den to timer lange morgenrutine, men min erfaring er, at vi har et lidt for unuanceret syn på, hvad en god morgenrutine er. Der er ofte lidt høje forventninger til den perfekte morgenrutine eller lidt for mange ønsker om at fylde morgenen med en masse aktivt, herunder både gåtur, meditation, læsning og yoga. Det bliver så overvældende og præstationsorienteret, at vi hurtigt dropper det. Med god grund. Og så ender man måske med helt at undlade at give plads til ellers nærende og givende rutiner, fordi de bliver forbundet med pligt og manglende fleksibilitet. Eller fordi man prøver at skabe en morgenrutine ud fra andres morgenrutiner frem for egne værdier og behov. Er man for resultatorienteret, og/eller hvis man ikke lever op til egne forventninger, starter dagen med pres, skuffelse og ærgrelse. Vi må simpelthen være lidt mere realistiske og skrue ned for de høje forventninger og ønsker. Mange har en hektisk morgen, hvor der måske er børn, som skal have morgenmad og tøj på, og hvor arbejdet eller studiet kalder, så snart man selv er klar. Vi kan altså ikke nå alt. Mit ønske med dette skriv er således ikke at få dig til at revolutionere din morgen eller løbe stærkere, men enten at blive mere opmærksom på din morgen og lægge mærke til det poetiske og magiske i det, der allerede eksisterer nu, eller at give plads til noget af det, der er vigtigt for dig – med nysgerrighed, fleksibilitet og egne værdier som udgangspunkt og uden pres og burde. Den lange morgenrutine fyldt med diverse ritualer og gøremål er nemlig ikke den eneste rigtige morgenrutine. Faktisk er det ikke engang sikkert, at vi behøver at fylde så meget på eller ændre det store i vores nuværende morgenrutine. Måske handler det i højere grad om at blive mere bevidst om ens morgen og bevidst om, hvad man egentlig bruger den på, om man trives i den, og hvad der er vigtige elementer i den – og herved netop også værdsætte den mere og se det magiske i den. Måske handler det ikke om at gøre mere, men om at gøre mindre, fordi det at introducere nye ritualer og aktiviteter kan gøre morgenen mere hektisk og rode med ens humør og stressniveau. Måske skal morgenen netop være et rum, hvor du bare laver INGENTING. Måske er det din aftale med dig selv, at du skal fylde din morgen med stilhed, ro, stirren ud af vinduet og en kop kaffe..? Måske skal din morgen være din PAUSE? En morgenrutine behøver ikke bære andet resultat med sig end ro – og faktisk vil jeg mene, at det netop er det, en morgenrutine skal. Den skal give os en følelse af tryghed, stabilitet, grounding og balance. En følelse af at starte dagen på en nærværende måde. En rytme til dagen. Bevidst nærvær. Opmærksomhed på magien og det, at vi er blevet givet endnu en dag. Kvalitet. Mening. Trivsel. Og netop derfor er det vigtigt, at vi tager udgangspunkt i vores værdier og handler på disse. Herved træder vores værdier også mere frem og styrkes. Ens rutiner bør altså være meningsfulde og intentionelle med henblik på at øge fysisk og psykisk velbefindende samt oplevelsen af mening. Og ja, det kan den daglige kop kaffe faktisk godt gøre. Tænk bare, hvis den manglede? Af og til glemmer vi at lægge mærke til de helt simple ting og værdsætte dem. Såsom morgenkaffen og den evigt summende radio. Det er okay, hvis du gerne vil ændre noget, men intentionen med dette skriv er også at sætte fokus på, hvad der egentlig allerede fungerer.


HVIS du gerne vil skabe mere opmærksomhed omkring din morgen og gøre den mere magisk, så synes jeg, at du skal overveje følgende:


Hvilken indflydelse har din morgen på din hverdag?

Hvad fungerer allerede?

Hvad vil hjælpe dig til at føle dig opladt og klar til dagen og verden?

Hvad bunder dine morgenrutineønsker i? Andres effektive morgenrutiner eller dine egne værdier?

Hvordan vil en god rytme se ud for dig?

Hvad er realistisk ift. din tid og dit overskud om morgenen?

Hvordan kan du skabe fleksibilitet omkring din morgenrutine, så du ikke presser dig i en sådan grad, at du mister motivationen eller presses af dine egne forventninger og burdetanker? Kan du fx have intentioner frem for mål?

Hvordan kan du nyde din morgenrutine?


Jeg elsker selv, når jeg får stablet en god rutine på benene, som måske tager tid – men fleksibiliteten medfølger altid, og jeg afviger jævnligt fra den rutine, jeg ellers er glad for. Søvnen er vigtigere end morgentræningen. Morgenen er altså ikke et område af mit liv, som skal fyldes med præstation og pres, men med handling på værdier og bevidsthed om, hvad min krop og mit sind trives i og sprudler af. Hvis jeg blot står op, når alarmen bimler og bamler, og har en halv time til at gøre mig klar, hvorefter jeg suser afsted på arbejde, så har jeg ikke mig selv med. Jeg har ingen kontakt til mig selv, og jeg har ikke haft den– for mig – essentielle ro til lige at give plads til mig selv, inden jeg giver plads til verden og alle de input, jeg møder i løbet af en dag. Jeg får grundlæggende ladt op til at kunne være noget for andre med tillid, nærvær og energi. Min erfaring er, at hvis man former sin morgen med udgangspunkt i det, der er vigtigt for én – og godt for én – kan morgenen forvandle sig fra at være en sur stund til at rumme dagens vigtigste magi og nærvær. Der er ingen rigtige eller forkerte morgenrutiner og -elementer. Men her er mulig inspiration og eksempler på morgenrutiner, som jeg har hørt om fra venner, forfattere, yogier og andre inspirerende mennesker:


Tænde et stearinlys

Springe ud af sengen på en begejstret måde

Morgenkaffe og dagens nyheder

Blid yoga

Koldt bad

Skrive drømme ned

Rede sengen

Citronvand og næseskyl

Cykeltur til arbejdet

Brug af en helt bestemt kop til morgenkaffen

Ligge en halv time i sengen og læse

10 min meditation

Gåtur

Stilhed

Morgendans

Se børnene vågne